Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2020 | 4,26% | 0,64 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
2022 | 5,67% | 1,17 |
2023 | 4,92% | 1,08 |
Norm 2024 | 4,60% | 1,00 |
Q1 2024 t/m maart | Nog niet beschikbaar | Nog niet beschikbaar |
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Begroot | Prognose Q1 | |
Soort inhuur | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 |
Vaste formatie | 3.300 | 3.500 | 4.600 | 4.000 | 4.500 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 848 | 900 | 1.200 | ||
Piekbelasting | 350 | 500 | 600 | ||
Bewuste keuze flexibiliteit | 800 | 800 | 1.000 | ||
Speciale projecten | 4200 | 5.674 | 7.191 | ||
Oekraïners | 463 | 684 | |||
Boven formatie | 10.000 | 10.500 | |||
Totaal | 9.498 | 11.837 | 15.275 | 14.000 | 15.000 |
Het inhuurvolume blijft hoog. De realisatie 2024 is hoger dan de begroting 2024, die voorbereid is in de zomer van 2023. Zowel de tarieven voor inhuurkrachten als het volume zijn fors toegenomen. Voor 2024 voorzien we een vergelijkbaar volume als in 2024. Meeste inhuur zit in fysieke projecten, beleidsadviseurs, opvang Oekrainers, toeslag kinderopvang, toegang sociaal domein jeugd, ICT functies en BOA's Toezicht.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | 1e kwartaalrapportage 2024 |
---|---|---|---|---|
Formatie | 747,16 | 832,40 | 885,37 | 921,61 |
Bezetting | 876,56 | |||
Vacatureruimte | 45,05 |
De organisatie blijft groeien. Belangrijkste toename van formatie betreft inzet voor klimaat en energie, fysieke projecten, leefomgeving en vastgoed, uitvoering regionaal programma vluchtelingen, uitbreiding burgerzaken in verband met de paspoortpiek, kwaliteitsmedewerkers integrale toegang sociaal domein en verlenging tijdelijke formatie Nationaal Programma Onderwijs.
Vacatures worden ingevuld, maar door de verdere groei van formatie ontstaan nieuwe vacatures en blijft de vacatureruimte op een zelfde niveau. Vooruitlopend op definitieve invulling vindt vaak inhuur plaats ter overbrugging. Ook op tijdelijke formatieruimte wordt vaak inhuur ingezet.
Diversiteit en inclusiviteit
Het regelmatig in kaart brengen en monitoren van ons personeelsbestand maakt onderdeel uit van de initiatieven die naar aanleiding van de Charter zijn opgestart. Op peildatum 1 februari 2024 zag ons personeelsbestand (totaal aantal medewerkers 1004) er op twee belangrijke diversiteitskenmerken als volgt uit:
Onderwerp | Aantallen (najaar 2023) | Aantallen (voorjaar2024) |
---|---|---|
Aantal medewerkers | 989 | 1004 |
Sekse: | ||
- Mannen | 397 (40%) | 400 (40%) |
- Vrouwen | 592 (60% | 604 (60% |
Gemiddelde leeftijd | 47 jaar | 47 jaar |
Jongeren (tot 30 jaar) | 10% | 8% |
Middelbare leeftijd (30 - 55 jaar) | 64% | 62% |
Ouderen (55+) | 26% | 30% |
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Digitaal en datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening en voldoen voor minimaal 95% aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Leren en ontwikkelen | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
Het opleidingsbudget is te weinig meegegroeid met de snelle toename van de gemeentelijke organisatie. De druk op het opleidingsbudget is daardoor groot. Streven is 2% van de loonsom in te zetten voor leren en ontwikkelen om personeel te blijven boeien en binden door deskundigheidsbevordering en persoonlijke ontwikkeling. Een structureel voorstel zal worden opgenomen in de Voorjaarsnota. Voor 2024 overschrijdt de vraag naar opleidingen het huidige budget met €250.000. Voorstel is om in de kwartaalrapportage het tekort voor 2024 eenmalig te dekken uit algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Meester-gezelfonds | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
In de begroting 2024 is een tijdelijk budget opgenomen voor een meester-gezelfonds, waarbij ervaren medewerkers die vanwege pensionering vertrekken opvolgers gedurende een aantal maanden in te werken en te begeleiden. Vanwege het beperkt aantal pensioneringen voor dit jaar blijft de besteding van het meester-gezelfonds achter zodat een deel daarvan onbesteed blijft (zonder dat dit consequenties heeft voor de budgetten voor 2025 e.v.). Voorstel is het eenmalig voordeel van 2024 ad €125.000 vrij te laten vallen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Kosten elektriciteit stadskantoor | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
In 2023 zijn energiebudgetten tijdelijk verhoogd. De tarieven voor elektriciteit zijn echter nog altijd aanzienlijk hoger dan het niveau van enige jaren geleden. Met de actuele tarieven die voor 2024 zijn vastgesteld komt het verwachte elektriciteitsverbruik van het stadhuis naar verwachting €140.000 hoger uit dan de structurele begroting. Structurele doorwerking van deze tarieven is onzeker. Vooralsnog gaan we ervan uit dat de meerjarige kosten op een vergelijkbaar niveau blijven. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Uitvoering analoog archiefbeheer | 0.4 Overhead | Herschikking | |
De uitvoering (bewerking en opvragingen) en de opslag van het analoge archief van de gemeente wordt tot 1 mei 2024 uitgevoerd door Konnected. Volgens afspraak stopt deze overeenkomst omdat er geen synergie meer is met de overige werkzaamheden van Konnected. De gemeente voert deze taak nu zelf uit. Het archief dat permanent bewaard moet worden, wordt geplaatst bij Collectie Overijssel. Op die locatie wordt het bewerkt tot het overgebracht kan worden naar de archiefbewaarplaats van CO. Het op termijn vernietigbare archief wordt bij een externe archiefopslag geplaatst. Uitvoering vindt plaats binnen het beschikbare budget van €300.000. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Organisatie ontwikkeling | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
De gemeentelijke basisorganisatie staat al tijden onder hoge (werk)druk. Die druk zal de komende jaren toenemen vanwege de ontwikkeling van de manier van werken (bijvoorbeeld door meer burgerparticipatie, meer integraliteit, digitalisering dienstverlening) en krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast vraagt een aantal grote maatschappelijke opgaven zoals de woningbouwopgave en de energie- en warmtetransitie om extra capaciteit. Tot slot is het binnen ons huidige aansturingsmodel niet altijd duidelijk wie waar over gaat en hoe we prioriteren. De huidige inrichting van de basisorganisatie vormt mogelijk een risico voor het realiseren van al de opgaven en doelstellingen. We willen de slagvaardigheid, wendbaarheid en de veerkracht van onze organisatie verder doorontwikkelen. Hiervoor is 2024 uitgetrokken om draagvlak te creëren, de (inhoudelijke en organisatorische) sturing uit te werken en de eerste stappen te zetten. Hiermee wordt 2024 een ‘bouwjaar’, om onze visie, waarden en hoofdstructuur door te lichten en waar nodig te herzien, zodat we een toekomstbestendige, fitte en passende organisatie zijn die de komende jaren voldoende kan meebewegen. Zodat we goed en tijdig in kunnen spelen op de veranderende vragen uit stad en ommeland en de beste dienstverlening kunnen blijven bieden en onze ambities en doelen bereiken. Hiervoor wordt externe ondersteuning betrokken om ook van 'good practices' gebruik te maken en ons door dit proces te leiden. Dit proces kan niet uit de bestaande middelen worden gedekt en hiervoor is voor 2024 incidenteel € 250.000 benodigd. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 46.955 | 3.491 | 50.445 | 519 | 50.964 |
Baten | 9.537 | 1.111 | 10.648 | 116 | 10.764 |
Saldo | -37.418 | -2.380 | -39.798 | -402 | -40.200 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Leren en ontwikkelen | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Meester-gezelfonds | Lasten | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten elektriciteit stadskantoor | Lasten | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Organisatie ontwikkeling | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 3 | 44 | -2 | -18 | -18 |
Totaal lasten | 518 | 44 | -2 | -18 | -18 | |
Technische wijziging | Baten | 116 | 67 | 20 | 4 | 4 |
Totaal baten | 116 | 67 | 20 | 4 | 4 | |
Saldo | -403 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.287 | 42 | 1.329 | 0 | 1.329 |
Putting | 1.590 | 2.970 | 4.560 | -13 | 4.547 |
Saldo | 303 | 2.928 | 3.231 | -13 | 3.218 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 1.095 | 1.507 | 2.601 | -158 | 2.443 |
Inkomsten | 0 | -131 | -131 | 0 | -131 |
Saldo | -1.095 | -1.638 | -2.733 | 158 | -2.575 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 46.955 | 9.537 | -37.418 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 1.162 | 501 | -661 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 2.489 | 610 | -1.879 | ||
Ambtelijke wijziging | -161 | 0 | 161 | ||
Totaal programma | 50.445 | 10.648 | -39.797 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 1.287 | 1.590 | 303 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 42 | 904 | 862 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 2.065 | 2.065 | ||
Totaal programma | 1.329 | 4.559 | 3.230 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 1.095 | 0 | -1.095 | |
4e kwartaalrapportage 2023 | 1.507 | -131 | -1.638 | ||
Totaal programma | 2.602 | -131 | -2.733 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |