Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportagedatum | 14 maart 2024 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het nieuwe bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Uitgifte Westelijk deel Vanwege de congestie op het elektriciteitsnet is het voor grootverbruikers niet mogelijk een aansluiting te krijgen op het net. Er wordt gewerkt aan alternatieve energievoorzieningen. De reserveringen van de grote kavels zijn om deze reden verlengd met nogmaals een half jaar, tot en met 31 augustus 2024. Naast kavel 15 zijn ook de kavels 12 en 13 in verkoop genomen vanaf 1 december 2023. De inschrijftermijn is afgelopen op 7 maart 2024. Momenteel loopt de selectieprocedure. In het tweede kwartaal van 2024 wordt bekend aan wie de kavels voorlopig gegund worden. Buiten de inschrijving is gebleven een kavel (6) die gereserveerd is voor Trebbe /Dijkham. Zij hebben een bouwclaim en daarmee een recht op een kavel/ontwikkeling op A1 Bedrijvenpark Deventer West. De kavel wordt in april 2024 overgedragen aan Trebbe. Daarnaast is er nog een kavel (8) gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing (De Roos Internationaal Transport B.V.). Kavel 18 is niet in eigendom van de gemeente en wordt door een private partij ontwikkeld. Een aanvraag voor een omgevingsvergunning is door deze partij ingediend. Deze procedure loopt nog. De overige hier niet genoemde kavels worden de aankomende jaren gefaseerd in verkoop gebracht. De netcongestie heeft mogelijk gevolgen voor het uitgifte tempo van de bedrijfskavels. Dit wordt nader toegelicht onder de risico’s. Naast de bedrijfskavels heeft de gemeente bestaand vastgoed in eigendom dat openbaar verkocht wordt. De woningen aan de Molbersteeg 1 en de Olthoflaan 27 zijn verkocht. De kavel aan de Molbersteeg 2 (zonder bebouwing) is onder optie. Uitgifte Oostelijk deel Eén verkochte kavel werd nog niet bebouwd door koper. Dit was niet in overeenstemming met de schriftelijk overeengekomen bouwplicht. In het afgelopen kwartaal is koper alsnog gestart met de bouw. Bouwrijp, en woonrijpmaken Netcongestie De gemeente is samen met de kopers en de netbeheerder actief op zoek naar oplossingsrichtingen, waaronder de opzet van een collectieve energy hub. We verwachten dat het resultaat van dit onderzoek begin 2024 afgerond kan worden. De kavels 9,10 en 19 zijn in beeld als locaties voor mogelijke opslag van lokaal opgewekte energie in batterijen. Voor de grote kavels (3, 4, 7, 16, 17 en 19) is de verwachting dat voor toekomstig gebruik een kleinverbruikaansluiting onvoldoende is en deze in de toekomst zwaarder moet zijn. Om te voorkomen dat er onnodig geïnvesteerd wordt in een laagspanningsnetwerk wordt op dit moment onderzocht door Liander of voor deze kavels de kleinverbruikaansluiting geleverd kan worden via een grootverbruikaansluiting. Dit betekent een kleinverbruik vermogen (3x80 Kwh) maar een kabel geschikt voor groot verbruik vermogen. Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark wordt met de vaststelling van de jaarrekening 2023 verlaagd naar € 19,5 miljoen. In het Meerjaren Perspectief Grondzaken bij de jaarrekening wordt een nadere toelichting op dit resultaat gegeven. Het resultaat is ten opzichte van het vorig jaar licht verbeterd. Dit komt met name door een positieve bijstelling van de grondopbrengsten. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door de netcongestie. Dit is het meest omvangrijke risico voor het Bedrijvenpark A1. De totale risicoreservering komt bij de jaarrekening op €3,3 miljoen. Op dit moment is het risico van de netcongestie geraamd op een impact van €4,5 miljoen (op basis van 3 jaar vertraging). Het is op dit moment erg lastig om alle gevolgen te overzien welke financiële impact een netcongestie op de kaveluitgifte kan hebben. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Mogelijk worden kavels daardoor later verkocht dan nu is voorzien en is vastgelegd in de grondexploitatie. Naast renteverlies betekent dat bijvoorbeeld ook extra plankosten omdat de looptijd van het project in dat geval toeneemt. Gebleken is dat de netcongestie en het onderzoek naar de SEH de nodige tijd en investeringen vergt. Daarnaast is de huidige verkoopmethodiek arbeidsintensief en vraagt samen met de netcongestie de nodige juridische inzet om dit in goede banen te leiden. Verder is het risico op vertraging aanwezig waarmee de druk op de plankosten toeneemt. Bij de actualisatie is het budget voor de plankosten in 2024 naar boven bijgesteld. Voor de jaren daarna is er nog teveel onduidelijkheid om een betrouwbare inschatting te maken. Daarom is er bij de risico’s een post voor hogere plankosten opgenomen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2024 | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de afgelopen periode zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |