Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloze jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die recht heeft op een uitkering ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Re-integratie (Matchen & Groeien)
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Arbeidsmarkt / werk
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Het tijdig en stress sensitief bieden van ondersteuning gericht op het wegnemen van geldzorgen.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Begroting KonnecteD detacheringsfaciliteit | 6.4 Begeleide participatie | Risico | |
De begroting KonnecteD bv 2024 is onder voorwaarden vastgesteld (zie ook raadsvoorstel begroting KonnecteD voor nadere technische toelichting). KonnecteD heeft aangegeven dat de detacheringsfaciliteit van het aanvalsplan buig niet kostenneutraal is uitgevoerd. Het college heeft nadere onderbouwing gevraagd van de meerkosten van de 32 gerealiseerde detacheringen (zie ook evaluatie aanvalsplan BUIG). KonnecteD heeft recent aangegeven deze nadere onderbouwing niet te kunnen geven vanwege het ontbreken van inzicht. Dit wordt nu verder uitgewerkt in het extern onderzoek van KonnecteD. Zie ook raadsvoorstel begroting KonnecteD 2024 voor nadere technische toelichting. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Project Toeslagen affaire KOT (team BAD) | 6.3 Inkomensregelingen | Overige afwijking | |
Vanuit de belastingdienst krijgt de gemeente Deventer een vergoeding voor de uitvoering van het Besluit Betalen Private Schulden door de Kredietbank Salland. Dit besluit ziet op het afbetalen van de private schulden van gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire. Het project loop tot 1 juli 2024. Door een efficiënte en effectieve inzet van capaciteit lukt het de Kredietbank om de dienstverlening conform de eisen van de belastingdienst aan te bieden en daarbij qua kosten ruim binnen de vaste vergoeding van de Belastingdienst te blijven. Het project wordt op basis van de ingehuurde formatie- en overheadkosten opgenomen in de begroting en daar tegenover staat de vergoeding die wordt gedeclareerd bij de belastingdienst. De verwachte baten zijn ongeveer €517.500. De kosten voor de inhuur en overige lasten worden hiermee verrekend. Het verwachte voordelig resultaat over 2024 is ongeveer €95.000. Nadat het project is afgerond is laten we het positief resultaat vrijvallen naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Compensatie Energietoeslag | 6.3 Inkomensregelingen | Kans | |
Over 2023 is het een deel van het budget uit de decembercirculaire overgeheveld naar 2024. Aanvragen energietoeslag 2023 kunnen nog tot 1 juli 2024 worden gedaan. Er komen nog steeds veel aanvragen binnen waardoor het lastig te voorspellen is hoeveel budget we nog nodig hebben. Daarnaast is het Tijdelijke Noodfonds Energie in maart 2024 gestopt. Naar verwachting zullen daardoor meer inwoners aankloppen bij de gemeente. Daarom stellen we voor om het budget nog binnen het programma te houden en na 1 juli 2024 met een afrekening te komen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Circulus DVO sociaal 2024 | 6.4 Begeleide participatie | Risico | |
Zoals vorig jaar is aangegeven in de B en W nota 2023 – 643 DVO Circulus 2023 hebben we vanaf het jaar 2024 aparte DVO’s voor Buitenruimte en Sociaal. Om tot een juiste verdeling van producten inclusief bijbehorende financiën te komen, zijn er intensieve gesprekken gevoerd met Circulus. Ook hebben programma Leefomgeving en programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt nauw samengewerkt om tot een juiste verdeling te komen. Het is al wel duidelijk dat de beschikbare middelen binnen de programma niet voldoende zijn, om akkoord te gaan met de dienstverlening die er momenteel is opgenomen in DVO sociaal. Voor nu is het tekort ongeveer €289.600. Naast de dienstverlening die niet meer wordt afgenomen door de Gemeente heeft Circulus frictiekosten in rekening gebracht ter hoogte van ongeveer €300.000. Voor de DVO Sociaal 2024 en de in rekening gebrachte frictiekosten zijn de gesprekken nog gaande. Het is nog onduidelijk hoeveel het tekort wordt. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Implementatie applicatie Pink (Civsam) | 6.3 Inkomensregelingen | Knelpunt bestaand beleid | |
We zijn twee maanden onderweg met onze nieuwe applicatie Civsam. Dit is het nieuwe systeem voor de uitkeringsadministratie. Naast het wennen aan de nieuwe applicatie zijn er nog veel herstelwerkzaamheden (processen aanpassen, document sjablonen invoeren, risicobeheersing, monitor aanpassen) en kosten een aantal activiteiten/werkprocessen meer tijd dan we gewend waren. Om verder ervoor te zorgen dat de processen goed blijven lopen en de klant hiervan geen nadeel ervaart is het noodzakelijk om extra fte in te zetten. Voor nu vragen wij 1 fte voor de taak van werkverdeler, 0,5 fte debiteurenbeheer en 0,5 fte uitkeringsadministratie. Voor 2024 vragen wij een eenmalig budget aan voor €130.000. Voorstel is om het tekort te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Bijzondere bijstand energiekosten studenten | 6.3 Inkomensregelingen | Overige afwijking | |
In de vierde kwartaalrapportage 2023 is het budget bijzondere bijstand studenten overgeheveld naar 2024. Op basis van de huidige aanvragen en toekenningen van de energietoeslag en het landelijke noodfonds kan dit budget vrijvallen naar de algemene middelen. Zie ook programma Algemene dekkingsmiddelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Verlenging voorinburgering Iedereen aan Boord | 6.5 Arbeidsparticipatie | Knelpunt bestaand beleid | |
Recent is door het college de intentie uitgesproken middels een raadsmededeling deze pilot te verlengen, omdat de urgentie nog steeds aanwezig is en er feitelijk geen wenselijk alternatief is. Op verzoek van de gemeente heeft Bureau de Werkvloer een offerte opgesteld voor de verlenging. De pilot is nog niet zorgvuldig geëvalueerd, wel is het beeld dat de deelnemers en betrokken partijen zeer enthousiast zijn over het initiatief. In de evaluatie inburgering ligt het voorstel voor om op basis van de eerste ervaringen een voor-inburgering in te voeren. De verlenging wordt gedekt met het budget innovatie (begroting 2024). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Formatie IO (bestandsgroei) | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Op macroniveau is het budget met bijna 4% gestegen. Het effect van de conjunctuur volgt uit de verwerking van de MEV raming aan de hand van de rekenregel van het Centraal Plan Bureau (CPB). De werkloze beroepsbevolking stijgt naar verwachting in 2024 met circa 44.000 personen. Op basis van de verwachte bestandsstijging is het noodzakelijk om de formatie met 1 fte uit te bereiden. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Contractbeheer BAD | 6.3 Inkomensregelingen | Risico | |
Het BAD beschikt over een omvangrijke contractenportefeuille. Voor contractmanagement wordt tijdelijke capaciteit ingezet. In 2024 vindt een analyse en herijking van de contractenportefeuille plaats. Vanaf 2025 dient voorzien te worden in structureel contractmanagement, binnen BAD of bij een ondersteunende afdeling. Hiervoor zijn geen middelen voorzien. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Diverse Baten schuldhulpverlening | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
We zien een terugloop in de baten op kredietverstrekking. Deze daling is enerzijds een gevolg van de wettelijke verlaging van het maximum rentepercentage op consumptief krediet, een van de maatregelen van de rijksoverheid om de gevolgen van de coronacrisis te beperken. Kredieten die in die periode zijn verstrekt, hebben tot aan het einde van de looptijd een lagere rente dat werkt nu nog steeds door in de opbrengsten. Daarnaast is de looptijd van de minnelijke schuldsaneringsregeling verkort van 36 naar 18 maanden. Dat betekent ook, dat de looptijd van saneringskredieten en daarmee ook de rente-opbrengsten op deze kredieten dalen. Beide oorzaken zijn een gevolg van rijksbeleid en worden door het Rijk niet gecompenseerd. We verwachten dat de daling van de opbrengsten structureel is.
We zien al jaren een daling van de instroom in de Wettelijke schuldsaneringsregeling. Daardoor daalt het bestand en dus ook het bedrag aan vergoedingen dat door de Raad voor de Rechtsbijstand wordt betaald voor de uitvoering van de WSNP. We verwachten dat het aantal cliënten in de WSNP op termijn weer oploopt, maar de looptijd van de WSNP wordt gehalveerd, wat ook weer gevolgen heeft voor de vergoeding. Per saldo verwachten we, dat de daling van de opbrengsten structureel is.
In het belang van cliënten wordt bij het oplossen van schulden steeds vaker gekozen voor een schuldsanering boven een schuldbemiddeling. Die verandering in werkwijze is al enige jaren geleden ingezet en zorgt ervoor dat er structureel minder opbrengsten zijn uit schuldbemiddelingen. Het tekort voor over 2023 was €210.000. Bij de begroting 2024 zijn er eenmalig middelen ingezet, echter dit is een autonome ontwikkeling, de aanpassing van wettelijke maatregelen behoren tot autonome ontwikkelingen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Begroting KonnecteD Beschut | 6.4 Begeleide participatie | Knelpunt bestaand beleid | |
In 2023 is nieuw beleid voor beschut werk vastgesteld. In de nieuwe meerjarenbegroting van KonnecteD zouden onder andere de financiële consequenties van dit nieuwe beleid worden verwerkt. Dit is nog niet gereed. Een extern onderzoek wordt nu uitgevoerd over de toekomst van KonnecteD. De begroting KonnecteD bv 2024 is onder voorwaarden vastgesteld (zie ook raadsvoorstel begroting KonnecteD voor nadere technische toelichting). KonnecteD geeft namelijk in haar begroting aan dat Beschut Werk niet binnen het vastgestelde kader van het nieuwe beleid kan worden uitgevoerd. Het bekende tekort van € 1.900-3.000 per werkplek/fte zou hoger zijn. KonnecteD heeft recent gemeld dat dit niet nader kan worden onderbouwd vanwege het ontbreken van inzicht in de kostprijs. Dit wordt verder uitgewerkt in het extern onderzoek. Daarnaast is de raming in de programmabegroting te laag, eindstand 2024 is feitelijke beginstand 2024. In de meicirculaire worden vermoedelijk extra middelen beschikbaar gesteld (€ 2157 per fte) voor de meerkosten van beschut werk (obv kamerbrief uitvoering en evaluatie Participatiewet dec. 2023). Het is nog onduidelijk of dit op basis is van de realisatie of op basis van de taakstelling. Op basis van de nieuwe raming en bekende tekort van € 3000 per fte is het verwachte tekort nu € 140.000. Voorstel is om dit te dekken uit de algemene middelen. Zodra er meer duidelijkheid is komen we in de tweede kwartaalrapportage hierop terug. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Team BAD basis op orde | 6.3 Inkomensregelingen | Overige afwijking | |
In de raadsmededeling 2024-319 is aangegeven dat er bij het BAD een wachtlijst is ontstaan voor inwoners die zich melden met financiële problemen. Het interim-management van het BAD heeft in opdracht van het college een onderzoek uitgevoerd naar de oorzaken. Daaruit is naar voren gekomen dat extra maatregelen nodig zijn in zowel de dienstverlening als de bedrijfsvoering, om de wachttijd binnen de wettelijke termijnen te brengen. Voor het college staat voorop dat de dienstverlening aan kwetsbare inwoners met schulden gewaarborgd blijft. Bovendien moet de werkdruk in het uitvoerende team beheersbaar blijven. Naast de reguliere dienstverlening en de extra werkzaamheden die de wachtlijst met zich meebrengt, werken we aan de doorontwikkeling van het team. Hieronder valt het verbeteren van de werkprocessen, de ICT-inrichting en het verder bekwamen in stress sensitieve gespreksvoering. Dit leidt tot verbeteringen die het proces en de prestaties ten goede komen, maar die in deze (ontwikkel)fase vooral veel tijd vragen van medewerkers die al onder druk staan.
Totaal is €867.000 benodigd. Er is dekking voor €382.000 uit het plan van aanpak bewind en resteert er een tekort van €485.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 81.522 | 12.899 | 94.420 | 1.047 | 95.467 |
Baten | 44.931 | 3.844 | 48.775 | 631 | 49.406 |
Saldo | -36.590 | -9.055 | -45.645 | -416 | -46.061 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Project Toeslagen affaire KOT (team BAD) | Lasten | 423 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Implementatie applicatie Pink (Civsam) | Lasten | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere bijstand energiekosten studenten | Lasten | -230 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formatie IO (bestandsgroei) | Lasten | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begroting KonnecteD Beschut | Lasten | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Team BAD basis op orde | Lasten | 485 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 12 | -98 | 1 | 1 | 1 |
Totaal lasten | 1.046 | -98 | 1 | 1 | 1 | |
Project Toeslagen affaire KOT (team BAD) | Baten | 517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse Baten schuldhulpverlening | Baten | 0 | -210 | -210 | -210 | -210 |
Technische wijziging | Baten | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 629 | -210 | -210 | -210 | -210 | |
Saldo | -417 | -112 | -211 | -211 | -211 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting | 25 | 6.186 | 6.210 | -230 | 5.980 |
Saldo | 25 | 6.186 | 6.210 | -230 | 5.980 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 113 | 113 | ||
Inkomsten | 0 | 113 | 113 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 81.522 | 44.931 | -36.591 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 4.484 | 2.663 | -1.821 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 4.946 | 0 | -4.946 | ||
Ambtelijke wijziging | 3.469 | 1.181 | -2.288 | ||
Totaal programma | 94.421 | 48.775 | -45.646 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 0 | 25 | 25 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 1.240 | 1.240 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 4.946 | 4.946 | ||
Totaal programma | 0 | 6.211 | 6.211 |