Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
We versterken het normale leven. Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Toegang
Team Toegang biedt ondersteuning aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. De medewerkers van Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
VNG norm 2024 school Marke Zuid | 4.2 Onderwijshuisvesting | Autonome afwijking | |
Als gevolg van de indexering van het VNG normbedrag voor onderwijshuisvesting met 12,72% stijgt het normbedrag prijspeil 2024 naar €27.340.273 (exclusief BREEAM). Aan de raad wordt voorgesteld om het beschikbare krediet te verhogen met €571.680 (verschil tussen begroting en geïndexeerde bedrag 2024). Toekenning van het aanvullende krediet leidt tot een toename van de begrote kapitaallasten. Uitgaande van oplevering in het jaar 2025 vangen de kapitaallasten aan in het jaar 2026. Ten opzichte van de begroting worden de structurele kapitaallasten €26.000 (in het eerste jaar van afschrijving) hoger. Dit komt ten laste van de algemene middelen. De fasering is geactualiseerd. Dit leidt tot een eenmalig voordeel van €138.880 ten gunste van de algemene middelen over de periode 2024-2025. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
VNG norm 2024 onderwijshuisvesting | 4.2 Onderwijshuisvesting | Autonome afwijking | |
Jaarlijks worden de lopende investeringen vanuit het IHP Onderwijs geactualiseerd op basis van de VNG norm voor onderwijshuisvesting. De normbedragen 2024 zijn bepalend voor de investeringen die worden opgenomen in het programma 2024, respectievelijk uit voorgaande programma’s die in uitvoering worden genomen in het jaar 2024, voor zover de vergoeding niet wordt gebaseerd op de feitelijke kosten. Voor 2024 wordt het normbedrag voor bouwkosten geïndexeerd met 12,72%. De investeringsbedragen moeten worden geactualiseerd op basis van de VNG Norm 2024. Voor de investeringen voor Colmschaterenk, VSO Deventer, Zwaluwenburg, tijdelijke uitbreiding Kei 13 en de nieuwbouw Sancta Mariaschool in Lettele leidt dit tot in totaal tot €3.028.592 extra benodigd investeringsbudget. Toekenning van het verhoogde investeringsbudget leidt tot structureel hogere kapitaallasten (€152.000 vanaf 2028). We stellen voor de verhoging van de kapitaalslasten te dekken uit de algemene middelen. De stelpost onderwijshuisvesting kan hiervoor worden ingezet. De fasering is ook geactualiseerd. Een aantal investeringen zullen later starten. Dit leidt tot eenmalig voordeel van €1.337.000 in de periode 2024 tot en met 2027. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Landelijk tarief gecertificeerde instellingen jeugdhulp | 6.82 Geescaleerde zorg 18- | Autonome afwijking | |
In oktober 2023 hebben Rijk en VNG bestuurlijke afspraken gemaakt over landelijke tarieven voor de gecertificeerde instellingen (GI’s), waarbij ook een caseload verlaging is doorgevoerd. Vervolgens is een handreiking opgesteld voor gemeenten met een methodiek voor het opstellen van reële tarieven. Vanuit het regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland zijn gesprekken gevoerd met de drie GI's: Jeugdbescherming Overijssel (JBOV),William Schrikker groep (WSG) en Leger des Heils (LdH). Op 13 december 2023 heeft het bestuurlijk overleg (BO) RSJ IJsselland hierover een principebesluit genomen. De tariefstijging in combinatie met de caseload verlaging komt neer op een kostenstijging van 22,04%. De landelijke tarieven stijgen ten opzichte van de huidige tarieven met 4,73% indexatie en 17,31% effect workload. Zonder de landelijke afspraken zou de stijging op basis van indexering 7,48% zijn. Rekening houdend met de indexering is de verhoging van de tarieven naar het landelijk tarief 13,55%. Voor de jeugdhulpregio IJsselland betekent dit naar schatting een extra uitgave van €1.770.931. Dit wordt deels gecompenseerd door het Rijk (€988.094) en zal deels door de gemeenten zelf moeten worden opgevangen (€782.837). De voorgestelde nieuwe tarieven leiden volgens de RSJ IJsselland voor Deventer tot een uitgaven stijging van €139.839 vanaf 2024. Dit is een schatting op basis van de inzet van JBOV, WSG en LdH tot en met oktober 2023. Hierin is nog niet meegenomen de tariefsverhoging van Jeugdbescherming Gelderland waar ook veel cliënten uit Deventer onder vallen. Op basis van de inzet van GI’s in 2023 verwachten we een kostenstijging van de GI’s voor Deventer van €183.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Indexering 2024 inkoopmodel Jeugdhulp | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Knelpunt bestaand beleid | |
In het 4e kwartaal 2023 zijn in het bestuurlijk overleg (BO) van het Regionaal Service Team (RSJ) IJsselland de indexatiepercentages op basis van het inkoopmodel Jeugdhulp vastgesteld. In het inkoopmodel is vastgesteld dat de tarieven jaarlijks worden aangepast aan de loonontwikkeling en stijging van de materiële kosten. Voor specialistische jeugdhulp wordt geïndexeerd op basis van de meest recente en bekende salarisschalen van de cao's Ggz, Jeugdzorg en gehandicaptenzorg. Aangezien de Cao's in 2023 sterker zijn gestegen dan de OVA (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling), het indexpercentage waar in de begroting van de gemeente voor de zorgkosten meer wordt gerekend, ontstaat er een prijsverschil. In de begroting is rekening gehouden met een indexeringspercentage van 4,94% (OVA voorlopig 2024). Het gemiddelde indexeringspercentage voor specialistische jeugdhulp is 7,3%. Het reguliere indexeringspercentage voor GI's bedraagt 7,48%. Het verschil tussen deze indexeringspercentages berekend op de begrote bedragen voor 2024 leidt structureel tot een extra last van €758.000. Er is in deze bedragen nog geen rekening gehouden met de volumestijging in 2023. De regel is dat de financiële tegenvallers in de uitvoering van bestaand beleid door het programma moeten worden opgevangen. Er wordt voorgesteld om van deze regel af te wijken en dit structureel in te passen ten laste van de algemene middelen. De bedragen zijn dusdanig hoog dat dit niet binnen het programma kan worden opgevangen en leidt tot ongewenste aanpassingen van prestaties. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Jeugdigen met ernstige meervoudige problematiek | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Risico | |
Er is onderzoek gedaan naar de stijging van de kosten van de 10 duurste cliënten. Deze stegen in 2023 ten opzichte van 2022 namelijk met 40-45%. In 2023 is het bedrag aan toewijzingen aan deze groep cliënten meer dan twee keer zo hoog dan in 2022 (€4,2 miljoen versus €2,0 miljoen). Van het toegekende bedrag is het gebruikelijk dat niet alle toegekende zorg wordt "verzilverd". In 2022 was dit percentage 63%. Het is nog onduidelijk wat de verzilvering zal zijn op het in 2023 toegekende bedrag Op het moment van het onderzoek (Q4-2023) was het 38%. Maar zoals gebruikelijk zijn er daarna nog declaraties binnen gekomen. Wel is uit het onderzoek duidelijk geworden dat het zeer complexe casussen betreft waarbij er meer tijd, (betrekken van) expertise op zowel inhoudelijk, juridisch als procedureel vlak en regie van de gemeentelijke toegang wordt aanbevolen. De aanbevelingen worden meegenomen in de opdracht aan de verandermanager beleid en uitvoering jeugd. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Reserve kapitaallasten onderwijshuisvesting | 4.2 Onderwijshuisvesting | Knelpunt bestaand beleid | |
In de reserve kapitaallasten onderwijshuisvesting is een jaarlijkse onttrekking opgenomen voor activa die voorheen werden gedekt vanuit de reserve onderwijshuisvesting. De reserve onderwijshuisvesting is in 2019 opgeheven en het restantsaldo is toen in de reserve kapitaallasten onderwijshuisvesting gestort. Hierbij is besloten dat tot en met 2026 nog een jaarlijkse onttrekking zou plaatsvinden uit de reserve kapitaallasten onderwijshuisvesting als dekking voor de kapitaallasten van de onderwijshuisvesting in de begroting. Abusievelijk is deze onttrekking in de meerjarenbegroting structureel opgenomen. Hierdoor ontstaat er een tekort in de reserve op de lange termijn. De geraamde onttrekking in 2027 kan op basis van de actuele inzichten nog wel plaatsvinden. De geraamde onttrekking vanaf 2028 van €158.842 moet gecorrigeerd worden naar €0. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 50.149 | 2.149 | 52.298 | 851 | 53.148 |
Baten | 4.037 | 976 | 5.014 | 0 | 5.014 |
Saldo | -46.112 | -1.172 | -47.284 | -851 | -48.135 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
VNG norm 2024 school Marke Zuid | Lasten | 0 | -124 | 25 | 25 | 25 |
---|---|---|---|---|---|---|
VNG norm 2024 onderwijshuisvesting | Lasten | -90 | -476 | -607 | -162 | 151 |
Landelijk tarief gecertificeerde instellingen jeugdhulp | Lasten | 183 | 183 | 183 | 183 | 183 |
Indexering 2024 inkoopmodel Jeugdhulp | Lasten | 758 | 758 | 758 | 758 | 758 |
Totaal lasten | 851 | 341 | 359 | 804 | 1.117 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -851 | -341 | -359 | -804 | -1.117 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 2.444 | 0 | 2.444 | 1.500 | 3.944 |
Putting | 729 | 137 | 865 | 1.500 | 2.365 |
Saldo | -1.715 | 137 | -1.579 | 0 | -1.579 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 23.584 | 6.018 | 29.602 | -18.768 | 10.834 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -23.584 | -6.018 | -29.602 | 18.768 | -10.834 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 50.149 | 4.037 | -46.112 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 1.258 | 347 | -911 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 766 | 629 | -137 | ||
Huisvestingsplan onderwijs 2024-2040 | 125 | 0 | -125 | ||
Totaal programma | 52.298 | 5.013 | -47.285 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 2.444 | 729 | -1.715 | |
4e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 137 | 137 | ||
Totaal programma | 2.444 | 866 | -1.578 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 23.584 | 0 | -23.584 | |
4e kwartaalrapportage 2023 | 5.612 | 0 | -5.612 | ||
Programma Onderwijshuisvesting 2024 | 406 | 0 | -406 | ||
Totaal programma | 29.602 | 0 | -29.602 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Buitengymzaal de Vijfhoek | Behoeft aandacht | De voorbereidingen zijn gaande, zo worden gesprekken gevoerd met het sportbedrijf en de buurt geïnformeerd. | ||||
Facelift Enkdwarsstraat | 4.2 | Op koers | Eerste deel van de facelift is afgerond. Het tweede deel wordt in samenhang met de doorontwikkeling van het IHP opgepakt | |||
Marke Zuid VMBO | 4.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||
Nieuwbouw gymlokaal VSO Deventer | 4.2 | Op koers | In afwachting van locatie en de aanbesteding | |||
Nieuwbouw school VSO Deventer | 4.2 | Op koers | In afwachting van de locatie en de aanbesteding | |||
Vervangende nieuwbouw Sancta Maria Lettele | 4.2 | Op koers | Aanvullend krediet is via raadsbesluit toegekend. Intentieovereenkomst wordt z.s.m. met betrokken partijen getekend. | |||
Voorbereiding nieuwbouw Zwaluwenburg | 4.2 | Op koers | Ambitie document is in het 3e kwartaal 2023 aangeboden aan de raad. | |||