Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten). Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Stelpost areaal 2024 | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | |
Als gevolg van de toename van de openbare ruimte nemen de beheer en onderhoudskosten autonoom toe. Bij de behandeling van de voorjaarsnota 2023 is voor 2024 €96.000 incidenteel beschikbaar gesteld. Dit is bij de begroting 2024 reeds toegevoegd aan de programmabegroting 2024. Daarnaast is er een (structurele) stelpost areaalaccres van €216.000 beschikbaar. Voorgesteld wordt om deze stelpost toe te voegen aan het de programmabegroting. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Stelpost energie 2024 | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | |
Door de oorlog in Oekraïne zijn de brandstof- en energielasten fors gestegen. Hoger dan hetgeen beschikbaar is binnen het programma. Ter dekking van de gestegen energielasten is bij de begroting 2024 een structureel budget van €155.000 beschikbaar gesteld; met name voor de energielasten voor Openbare Verlichting (OVL). Deze stelpost staat bij een ander programma (12), we hevelen dat middels deze rapportage over naar programma leefomgeving. Dit budget wordt toegevoegd aan het bestaande budget energielasten OVL. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Vergoedingen aanpak zwerfafval 2023-2024 | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
Ter bestrijding van het zwerfafval ontvangen we 1 januari 2023 een vergoeding voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. De vergoeding heeft betrekking op zowel het beheren en ledigen van prullenbakken als de verwerking van het verpakkingsafval. Hierover hebben het Afvalfonds en VNG in het Platform Ketenoptimalisatie een tijdelijke afspraak gemaakt, op basis van een voorstel dat is uitgewerkt door deze partijen en de NVRD. Over 2024 vergoedt Verpact (voorheen Stichting Afvalfonds en nedvang) een vergoeding van €0,94 cent per inwoner op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2023. Dit houdt in dat we over 2024 een vergoeding ontvangen van €95.000. In de afgelopen jaren hebben we elk jaar als gemeente Deventer subsidie ontvangen ter bestrijding van zwerfafval. Deze subsidieregeling is eind 2022 gestopt. Echter is de landelijke subsidiepot niet volledig benut. Hierdoor is er eind 2023 voor alle gemeenten de mogelijkheid geboden om hier een beroep op te doen in de vorm van het aanleveren van projectplannen. De plannen zijn inmiddels goedgekeurd en we verwachten de komende periode de subsidie te ontvangen. De hoogte hiervan schatten wij in op €100.000. Omdat we als gemeente Deventer ter bestrijding van zwerfafval kosten maken, welke worden gemaakt binnen de dienstverleningsovereenkomst (DVO) Buitenruimte (met Circulus), voegen we deze vergoedingen toe aan product straatreiniging binnen programma Leefomgeving. Het betreft derhalve een budgetneutrale wijziging. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Onderhoud sluis | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
In 2022 is een inspectie uitgevoerd aan het sluiscomplex en de beweegbare bruggen. Hieruit komt naar voren dat sprake is van een onderhoudsbehoefte om deze objecten civieltechnisch in goede staat te brengen. De (project)kosten voor het onderhoud aan de sluis bedragen €400.000 (incidenteel). In verband met een aanloopperiode (voorbereiding, communicatie etc.) zal uitvoering van het onderhoud in het tweede halfjaar 2024 starten en gerealiseerd worden in 2025. Van het benodigde onderhoudsbudget denken we voor 2024 circa €250.000 nodig te hebben en voor het jaar 2025 het restant van €150.000. Financiële tegen- en meevallers van het bestaande beleid kunnen leiden tot bijstellingen van de begroting. De begrotingsregel bij knelpunten in het bestaande beleid is normaal gesproken dat allereerst binnen het programma wordt gekeken naar dekking. Voor genoemd knelpunt wordt een uitzondering gemaakt en vindt dekking plaats binnen de algemene middelen, omdat er binnen het programma geen ruimte is om dit knelpunt zelf op te lossen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Energielasten 2024 | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Binnen programma Leefomgeving hebben we te maken met een aantal producten waar elektriciteit en (stroom)verbruik een grote rol speelt. Denk hierbij aan openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (hierna VRI), parkeren en riolering. De energieprijzen zijn als gevolg van de oorlog in Oekraïne de afgelopen jaren fors gestegen. Door het stoppen van onze energieleverancier DVEP per eind 2023 is er voor 2024 een nieuw eenjarig energiecontract afgesloten bij een nieuwe energieleverancier. Hoewel de energieprijzen zijn gedaald ten opzichte van de afgelopen jaren is het huidige budget niet toereikend om de kosten te dekken. De energielasten voor parkeren en riolering zijn verwerkt in de gemeentelijke tarieven 2024. Bij de behandeling van de begroting 2024 is er structureel €155.000 beschikbaar gesteld voor de hogere energielast en daarnaast is er nog €215.000 budgetoverheveling uit 2023 (restant van het beschikbaar gestelde budget bij de programmabegroting 2023) beschikbaar ter dekking van de kosten 2024. Ondanks de verkregen beschikbare incidentele en structurele middelen verwachten we, op basis van vorig jaar en calculaties voor 2024, een tekort te hebben van circa €150.000. Dit is met name een tekort op het product Openbare Verlichting. De kosten hiervoor bedragen €800.000 per jaar. Op dit moment zijn we bezig met de uitwerking van de businesscase "Slimme Lichtmasten" waarin een besparingselement is opgenomen voor openbare verlichting. In 2025 valt de eenmalige dekking weg en wordt het tekort op de energielasten naar verwachting groter. Bij de Voorjaarsnota 2024 komen we bij u terug hoe we de structurele lasten kunnen dekken of niet. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
DUVV subsidies 2024 | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
Ten behoeve van 4 projecten (verbreden en veiliger maken snelfietsroute Deventer-Apeldoorn t.p.v. het Hovenpad, reconstructie kruising snelfietsroute Deventer-Raalte met sterfietsroute Deventer, reconstructie kruising Overstichttlaan-Dreef en reconstructie kruising Ceintuurbaan-Laan van Borgele) is een subsidie aangevraagd. De Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUVV) is aangevraagd ter grootte van €1.492.979. Dit betreft 50% van de totaal geraamde kosten. Deze aanvraag zal naar verwachting voor 100% gehonoreerd worden. De andere 50% van de kosten worden gedekt uit de MJOP-MIND gelden welke onderdeel uitmaakt van de programmabegroting 2024. De begroting wordt aan de baten en lasten kant met dit bedrag verhoogd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vrijval kapitaallasten projecten 2024 | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
Bij het bestuursakkoord 2022-2026 zijn voor de investeringsprojecten Nieuwe Markt en uitbreiding parkeren Melksterweide middelen beschikbaar gesteld met bijbehorende kapitaallasten. Door vertraging in deze projecten (door diverse omstandigheden) worden de begrote kapitaallasten voor 2024 niet volledig benut. De vrijvallende kapitaallasten bedragen respectievelijk €123.710 en €21.217. Naar verwachting zullen beide projecten in 2025 gerealiseerd worden. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Begraafplaatsen | 5.7 Openbaar groen | Risico | |
Per 1 januari 2024 is er een nieuwe externe partner die de administratie voor gemeentelijke begraafplaatsen organiseert. De verwachting is dat de kosten structureel tussen de €40.000 en €50.000 stijgen ten opzichte van voorgaande jaren. Daarnaast brengt het (digitaal) op orde brengen van de administratie eenmalige extra kosten met zich mee. De kostenstijging kan worden gedekt door het verhogen van de leges. Hiervoor volgt een voorstel op het moment dat de leges voor 2025 worden vastgesteld. Voor 2024 hebben we te maken met een tekort doordat deze kosten niet zijn verwerkt in de leges voor 2024. Bij de tweede kwartaalrapportage 2024 kunnen we een reële inschatting maken en komen we er bij u op terug hoe dit voor 2024 gedekt kan worden of niet. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Project Nieuwe Markt (Lebuinusplein fase 2) | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
Bij het bestuursakkoord 2022-2026 zijn er middelen beschikbaar gesteld voor het project Nieuwe Markt, als vervolg op de herinrichting van de Lebuinuspleinen Grote Kerkhof en Stromarkt. Hiervoor is €2.500.000 krediet, met bijbehorende kapitaallasten, beschikbaar gesteld. In 2023 zijn we gestart met de voorbereidingen en de verwachting is dat we na de zomer 2024 kunnen gaan uitvoeren. Het project zal in 2025 gerealiseerd worden. In verband met vertraging door bewonersparticipaties (met bijbehorende, overleggen, presentaties etc.) in de ontwerpfase van het project is de verwachting dat het budget niet voldoende zal zijn. We verwachten na de aanbesteding van het project u hierover te infomeren en we komen er bij de tweede kwartaalrapportage 2024 bij u op terug. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Bestrijding hoogwater IJssel(kade) | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Eind 2023 hebben we te maken gehad met een hoogwaterstand in de IJssel. Hierdoor zijn de uiterwaarden en de parkeerplaats Melksterweide (de Worp) onder water komen te staan. Er zijn zandzakken (big bags) geplaatst om te voorkomen dat de Wellekade en het centrum onder water zouden komen te staan. Er is veel personele inzet gepleegd. Er is met man en macht aan gewerkt. De kosten hiervoor bedroegen circa €100.000. De laatste voorraad big bags is ingezet. Om toekomstige overstromingen te voorkomen is het noodzakelijk om een nieuwe voorraad aan te schaffen. De kosten van de big bags worden geschat op €75.000. Financiële tegen- en meevallers van het bestaande beleid kunnen leiden tot bijstellingen van de begroting. De begrotingsregel bij knelpunten in het bestaande beleid is normaal gesproken dat allereerst binnen het programma wordt gekeken naar dekking. Voor genoemd knelpunt wordt een uitzondering gemaakt en vindt dekking plaats binnen de algemene middelen., omdat er binnen het programma het geen ruimte is om dit knelpunt zelf op te lossen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Kabels en leidingen | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
De afgelopen jaren is gebleken dat de doorbelaste tarieven voor werkzaamheden kabels en leidingen aan netwerkbeheerders niet kostendekkend meer zijn en deze werkzaamheden verliesgevend zijn voor de gemeente Deventer. De doorberekende tarieven hebben we afgeleid van VNG normeringen. Het tekort tussen de lasten (€2.100.000) en baten (€1.600.000) is inmiddels opgelopen naar €500.000. Het programma Leefomgeving is aan het onderzoeken hoe we dit tekort voor de toekomstige uit te voeren werkzaamheden budgetneutraal kunnen laten zijn. Voor 2024 gaan we in eerste instantie uit van een tekort van €250.000. Indien dit niet haalbaar blijkt, melden wij dit bij de tweede kwartaalrapportage 2024. Voor het meerjarenperspectief 2025-2028 komen we bij de Voorjaarsnota 2024 met een heroverwegingsvoorstel. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Overname speeltoestellen | 5.7 Openbaar groen | Budgetoverheveling | |
Bij de voorjaarsnota 2023 is er voor 2024 €475.000 beschikbaar gesteld voor het door de stichting Tevreden overgedragen speeltoestellen (inclusief beheer en onderhoud) in de gemeente Deventer. De speellocaties zijn inmiddels terug in gemeentelijk beheer. We stellen voor om de beschikbare middelen als volgt te verdelen: jaar 2024 €175.000, jaar 2025 €150.000 en jaar 2026 €150.000. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 47.089 | 7.327 | 54.416 | 1.012 | 55.428 |
Baten | 17.042 | 437 | 17.479 | 151 | 17.629 |
Saldo | -30.047 | -6.890 | -36.937 | -861 | -37.799 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Stelpost areaal 2024 | Lasten | 216 | 216 | 216 | 216 | 216 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stelpost energie 2024 | Lasten | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 |
Vergoedingen aanpak zwerfafval 2023-2024 | Lasten | 195 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhoud sluis | Lasten | 250 | 150 | 0 | 0 | 0 |
Energielasten 2024 | Lasten | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval kapitaallasten projecten 2024 | Lasten | -144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestrijding hoogwater IJssel(kade) | Lasten | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kabels en leidingen | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overname speeltoestellen | Lasten | -300 | 150 | 150 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 165 | 115 | 115 | 115 | 115 |
Totaal lasten | 1.012 | 786 | 636 | 486 | 486 | |
Vergoedingen aanpak zwerfafval 2023-2024 | Baten | 195 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kabels en leidingen | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -44 | -44 | -44 | -44 | -44 |
Totaal baten | 151 | -44 | -44 | -44 | -44 | |
Saldo | -862 | -831 | -681 | -531 | -531 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 827 | 1.740 | 2.567 | 300 | 2.867 |
Putting | 2.108 | 5.681 | 7.789 | 210 | 7.999 |
Saldo | 1.281 | 3.941 | 5.222 | -90 | 5.132 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 15.804 | 15.804 | 1.493 | 17.297 | |
Inkomsten | 744 | 744 | 1.493 | 2.237 | |
Saldo | 0 | -15.060 | -15.060 | 0 | -15.060 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 47.089 | 17.042 | -30.047 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 2.252 | 0 | -2.252 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 5.075 | 437 | -4.638 | ||
Totaal programma | 54.416 | 17.479 | -36.937 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 827 | 2.108 | 1.281 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 1.550 | 880 | -670 | ||
4e tranche woonwagenstandplaatsen | 0 | -27 | -27 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 190 | 4.829 | 4.639 | ||
Totaal programma | 2.567 | 7.790 | 5.223 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | 3e kwartaalrapportage 2023 | 1.550 | 0 | -1.550 | |
4e kwartaalrapportage 2023 | 13.884 | 744 | -13.140 | ||
Totaal programma | 15.434 | 744 | -14.690 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | momenteel zijn we aan het onderzoeken of een scanauto binnen het digitaal handhaven een rendabele investering is of niet. Dat zit bij Deventer op een bepaalde omvang waarbij dit net wel/niet het geval is. In het MPP 2024 komen we hier op terug. | |||
E&W verbeterslagen sluiscomplex | 2.1 | Op koers | Het project loopt. Krediet en besteding zijn over 2 jaren verdeeld. De besteding houd niet helemaal gelijke tred met de beschikbare middelen. | |||
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Behoeft aandacht | Het was noodzakelijk om het oorspronkelijke plan voor Vliegend Hert, op basis van het participatieproces, bij te stellen. Het gesprek hierover heeft veel tijd gekost. Het is noodzakelijk dit werk te koppelen aan onderhoud aan Atalanta. Deze is geprogrammeerd in het MJOP-MIND 2024-2027 voor 2024. Realisatie was voorzien in 2024, maar de verwachting is nu dat het in 2026 uitgevoerd gaat worden. | |||
Fietspaden Spanjaardsdijk | 2.1 | Op koers | Realisatie is uitgesteld in verband met de samenloop met het onderhoud van de N348. Uitvoering is nu gepland voor 2024. | |||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | het Voorlopig Ontwerp (VO) wordt op korte termijn ter finale besluitvorming voorgelegd aan de Provinciale Staten van Gelderland en de raden van de gemeente Zutphen, Lochem en Deventer. | |||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | Bestekvoorbereiding loopt en de aanbesteding wordt daarna ingepland. Er zijn nog enkele discussies gaande over de aanleg op de dijk en de aansluitingen op bestaande infrastructuur. | |||
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Op koers | Het project is in 2022 gerealiseerd. Inmiddels zitten we in de nazorgfase en worden de laatste restpunten afgewikkeld. In verband met vertraging is de verwachting dat eind Q2-2024 alles is afgerond.Fase 1 (GK en Stromarkt) zijn afgerond nu volgt fase 2 dat is de Nieuwe Markt. | |||
Johannes van Vlotenlaan - LBV | 2.1 | Behoeft aandacht | Dit project is uitgesteld in verband met andere werkzaamheden zoals het warmte/energienet. | |||
Koerkampsweg | 2.1 | Op koers | Het project bleek technisch uitdagender dan vooraf aangenomen. In 2023 is de begrenzing aangepast en is de Doldermansweg aan de scope toegevoegd. De Doldermansweg is opgenomen in de programmering van het MJOP-MIND 2024-2027 voor jaarschijf 2024. | |||
Reconstructie rotonde Roland Holstlaan | 2.1 | Behoeft aandacht | project zit in de vertraging vanwege knelpunt met betrekking tot het ontwerp in relatie tot de fysieke ruimte en de beschikbare middelen. | |||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. Dat zit hem vooral in het realiseren van de klimaatmaatregelen in Voorstad. Het blijkt technisch erg ingewikkeld om tot een werkzame oplossing te komen. Daarnaast is er sprake van een algehele herprogrammering in het project Oranjekwartier en is er sprake van vertraging in het tot uitvoering brengen van de werkzaamheden in de buurtaanpak Rivierenwijk. | |||
Schipbeekpad | 2.1 | Op koers | Voorbereidingen zijn vrijwel afgerond. Het werk bleek aanzienlijk meer te kosten dan oorspronkelijk geraamd. In het MJOP-MIND 2024-2027 is hierop aanvullend geprogrammeerd. Het bestek wordt in gereedheid gebracht waarna de aanbesteding en vervolgens de uitvoering weldra zullen volgen. | |||
Schooldijk | 2.1 | Op koers | Het project loopt samen met de Doldermansweg en de Koerkampsweg en wordt in 2024 gerealiseerd. | |||
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | De uitvoering loopt. Werkzaamheden zijn afgerond echter bij de oplevering bleken wat zaken technisch niet helemaal in orde te zijn dus die zullen eerst opgelost moeten worden voordat het werk helemaal afgerond kan worden. Het beschikbare investeringsbudget lijkt niet helemaal te hoeven worden ingezet. Hierover wordt in 2024 nader gerapporteerd. | |||
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Er is binnen het project een heroverweging gemaakt ten aanzien van vervangen van 5 van de 7 bruggen. De levensduur zal door middel van groot onderhoud worden verlengd. Uitvoering loopt verder in 2024. | |||